Podstawą programową moich warsztatów są trzydniowe zajęcia. W pierwszym dniu mamy prezentację multimedialną i pracujemy nad scenariuszem, w drugim korzystamy ze sprzętu wykorzystywanego na co dzień do profesjonalnej produkcji filmowej i na koniec uczymy się montażu filmowego. Ten program jest jednak na tyle elastyczny, że można go dzielić, dlatego tym razem miałem okazję poprowadzić same warsztaty z montażu filmowego.
Generalnie zawsze takie zajęcia prowadzę na oprogramowaniu Corel Video Studio Pro, ale tym razem poproszono mnie bym przeprowadził szkolenie na Pinnacle Studio. Wynikało to z faktu, iż ten program został zakupiony w ramach projektu i zainstalowany na szkolnych komputerach. Okazało się jednak, że Pinnacle należy do korporacji Corel, więc jego obsługa była bardzo podobna do Video Studio. Czego uczyłem podczas tego trzygodzinnego szkolenia? Zawsze takie zajęcia mają charakter przekrojowy. Uważam, że uczestnicy po takim szkoleniu powinni wiedzieć, jak zaimportować materiał do programu, w jaki sposób dodać przejścia, efekty, muzykę i tytuły oraz jak wyeksportować projekt do pliku wynikowego.
Czy powyższe cele udało się zrealizować? Jak najbardziej! Dowodem na to są krótkie filmiki, które zostały zmontowane w ramach moich zajęć. Każdy filmik zawierał przynajmniej kilka cięć, jeden podkład muzyczny, parę przejść i trochę efektów wizualnych. Zawsze jednak powtarzam, że 90% bajerów zawartych w programach do montażu jest po prostu zbędnych, bo najlepszy montaż to taki, którego nie widać. Widz, nie powinien w ogóle zwracać uwagi na montaż, tylko skupić się na opowiadanej historii, dlatego wszelkie przejścia przez gwiazdeczki, bąbelki i tego typu "przeszkadzacze", tylko odwracają uwagę widza od meritum.
Wnioski?
Pamiętajmy zatem aby nie przesadzać z możliwościami programów do montażu filmowego. W tym przypadku prostota jest kluczem do zyskania sympatii widza, a przecież na tym zależy wszystkim filmowcom, prawda? Nie ma też większego znaczenia, na czym tak naprawdę montujecie. Liczy się to, żeby montaż był dla Was przyjemny i Was nie ograniczał. Widza nie interesuje, na czym zmontowany był Wasz film, liczy się to, jaki ten film jest i jak się prezentuje.
Prowadzący warsztaty filmowe. Operator kamery i montażysta.
Od 2011 r. profesjonalnie zajmuje się produkcją filmową jako operator filmowy, współpracując w tym zakresie z takimi mediami, jak TVP, Onet, czy Wirtualna Polska. Prowadzi serwis internetowy Kinoamatorskie.pl, który patronuje kilkunastu festiwalom filmowym w Polsce. Zdobył główną nagrodę w konkursie na VIDEO biznes organizowanym przez firmę Divante. Zrealizował wiele edycji warsztatów filmowych na terenie całej Polski. W 2017 roku wraz z trzecim ogólnopolskim multipleksem kinowym Helios zrealizował ogólnopolski przegląd kina niezależnego HeliosOFFy.